Lage emissiezone

Enige tijd geleden kregen we een telefoontje van Angèle. Zij was onlangs naar Antwerpen gereden met haar autootje en liep een boete op omdat ze met haar wagentje, dat ze tweedehands kocht en al wat jaren telt, in de lage emissiezone  was gereden. Angèle vertelde dat haar autootje ook haar vrijheid is. Ze is niet meer zo goed te been en haar wagentje is haar garantie op sociale contacten en culturele bezoekjes.

Angèle die geen hoog pensioentje heeft moest een boete van 150 euro betalen.
Zij merkt op dat de lage emissiezone asociaal is en bovendien ook niet coherent.
Welstellende mensen of werknemers die een bedrijfsauto rijden kunnen makkelijk omschakelen naar nieuwe (en minder vervuilende) wagens. Voor anderen ligt dit helemaal niet voor de hand. Veelal zijn deze mensen vrij zuinig op hun wagentje en proberen ze er zo lang mogelijk mee te rijden. Op deze manier blijft er geld over voor de kinderen, schoolgeld, voor ziektekosten, verzekeringen en andere  noodwendige kosten.
Mensen die echter geld hebben kunnen ‘vergunningen’ kopen om -ondanks hun vervuilende wagen – toch nog rond te rijden in deze zones. Wat heeft dat nog met een ‘groen’ beleid te maken…
 
Nu wil men ook in Hasselt een lage emissiezone invoeren. Dit lijkt toch nergens op.
 
Antwoord van de Lijst van de Burger (LvdB)
 
Beste Angéle.
U hebt groot gelijk met uw opmerkingen. De LvdB komt op voor een sociaal en moedig milieubeleid.
Wij willen dat de binnenstad tussen 10u30 en 16u10 verkeersvrij wordt gemaakt. Op deze manier is de wet voor iedereen gelijk. Wij willen geen a-sociale maatregelen en verdoken manier om de stadskas te spijzen.
En een verkeersvrije binnenstad garandeert ons een effectieve vermindering van emissies en een gezondere lucht.
Bovendien wordt de situatie voor voetgangers en fietsers er ook heel wat veiliger op.
 
Voor een sociaal en moedig mileubeleid
STEM  voor de LIJST VAN DE BURGER!