HBvLoon Red light district

15 02 2018

Op het kruispunt van de Isabellastraat met de Dorpsstraat ontmoet Jo van Mulcken van Het Belang van Loon (HBvL)  de heren Pom Vandetut (Pom VDT) en Zoef Zoef Habibi (Zoef H.), de schepenen van respectievelijk economie en mobiliteit. Beide heren zijn druk gesticulerend in gesprek. Als Schepen Vandetut uw correspondent opmerkt roept hij hem bij zich.

Pom VDT: Ah, gij komt als geroepen.

HBvL: Waarmee kan ik u van dienst zijn, heren?

Pom VDT: Wel, schrijft gij maar in uw gazetteke dat wij bezig zijn met Hasselt meer aanzien en uitstraling te geven.

HBvL: U maakt me nieuwsgierig. Vertel!

Pom VDT: Wij zien dat Hasselt steeds meer voeling verliest met de grote steden en metropolen als Antwerpen,  Amsterdam, Parijs en Londen. Hier moeten wij paal en perk aan stellen. Er moet een nieuwe dynamiek komen in onze stad.

HBvL: En hoe had u gedacht dat aan te pakken?

Pom VDT: Wel onze nieuwe centrummanager stelde voor om de stad in te delen in wijken. Nu heb ik samen met mijn collega Zoef het idee opgevat om hem een handje te helpen.  Ik heb namelijk opgemerkt dat alle grote steden en metropolen een ‘red light district’ hebben. Wel nu dat moet er in Hasselt ook komen.

HBvL: Een red light district?

Pom VDT: Jawel, denk aan de Wallen in Amsterdam of de Reeperbahn in Hamburg. Dat is wat Hasselt nodig heeft om zich te kunnen meten met de grote steden.

HBvL: En waar zou dat komen?

Pom VDT: Awel hier. In de Dorpsstraat. Van de Reddelberg tot het kruispunt met de Isabellastraat.

HBvL: En waarom hier?

Pom VDT: Wel om verschillende redenen. De meeste red light districten liggen bijvoorbeeld ook in de buurt van een haven ….

HBvL: Een haven?

Pom VDT: Enfin ja, de kanaalkom. Maar onderbreek me nu niet telkens. Bovendien liggen er enkele volkscafé’s als de Cambrinus en Vanveldeke, wat ook een typisch gegeven is voor dergelijke districten. En -last but not least – is hier ook een zaak van Oxfam gelegen. Door de recente uitbreiding van hun activiteiten ligt Oxfam heel gepast in het  midden van het red light district.

HBvL: Oxfam?

Pom VDT: Ja zeker. En dat alle detailhandelaren daar maar eens een voorbeeld aan nemen. De werkgeversfederaties wijzen er trouwens ook al een hele tijd op. Om weerwerk te bieden aan de nieuwe digitale commerce, moet er meer  gedacht worden aan diversificatie!

HBvL: En mijnheer Habibi. Wat is uw bijdrage aan deze ontwikkeling?

Zoef H.: Wel ik ben aan het bekijken hoe we een goed circulatieplan kunnen opmaken. Kwestie van niet de problemen te krijgen die ze bijvoorbeeld aan de Chaussée d’Amour hebben in Sint Truiden. Als schepen van mobiliteit moet ik kijken dat het verkeer vlot kan passeren en er geen ongelukken gebeuren. Bovendien moeten ook de hop-on/hop-off bussen hier langs. Dus het vraagt wel enig onderzoek.

HBvL: En dit zal Hasselt op de kaart zetten?

Pom VDT: Pas op! We beginnen nog maar. In de aanloop van de verkiezingen zullen we nog ideeën naar voor brengen. In ieder geval: Hasselt moet vooruit. In die zin steun ik ook de uitbreiding van de criteria voor de aankoop van nieuwe legervliegtuigen door gemeenteraadslid en minister van Defensie, Seef Vandetut (geen familie nvdr).

HBvL: Euh, uitbreiding van de criteria?

Pom VDT: Jaja, de vliegtuigbouwers die nu nog in de running zijn: Lockheed met zijn F35, Airbus met zijn Eurofighter Typhoon en Dassault met de Rafale, moeten er rekening mee houden dat hun gevechtsvliegtuigen moeten kunnen landen op den aeroport van Kiewit.

HBvL: Amaai het aanzicht van Hasselt zal nogal veranderen.

Pom VDT: Houdt u maar vast aan de takken, want het zal snel gaan!

HBvL: Dank u wel heren en nog veel succes met uw projecten.

Als ik dit interview uitschrijf op mijn laptop in KultuurHuis de Tijd Hervonden vraag ik even aan de uitbater wat hij vindt van het ‘red light district‘. Hij reageert met een knipoog: “Lumineus idee”.